Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Sklyarova T. V., Egorov I. V., Naumova D. V. Professional development of teachers on the basis of a digital educational platform: Challenges to the expert community. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2023, vol. 12, iss. 4, pp. 373-384. DOI: 10.18500/2304-9790-2023-12-4-373-384, EDN: BTZGSA

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 43)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
378.046.4+37.015.32
EDN: 
BTZGSA

Professional development of teachers on the basis of a digital educational platform: Challenges to the expert community

Autors: 
Sklyarova Tatyana V., St. Tikhon’s Orthodox University for Humanities
Egorov Ilya V., Moscow City University
Naumova Diana V., Institute of Continuous Education of Moscow City University
Abstract: 

The relevance of the research lies in the fact that teachers often fail to cope with the tasks of digital communication and their own learning via digital platform, and therefore, digital means become a kind of a communication barrier for them, instead of being a unifying bond. The research objective is to summarize the experience of psychological and pedagogical interaction with the participants of the professional development program based on a digital educational platform in order to identify psychological and pedagogical defi ciencies of working teachers, who are enrolled in the professional development program, and the challenges faced by the experts of the training program. The study hypothesizes that the teacher-training professional development program, organized on the basis of a digital educational platform, will allow us to identify specifi c challenges to the expert community caused by the practice of exclusively distant interaction, on the one hand, and on the other hand, it will help to identify professional defi ciencies of working teachers and to overcome them. Participants: 53 teachers working in diff erent regions of the Russian Federation aged from 21 to 70 years old with work experience from 1 to 40 years. Methods (tools): the questionnaire for fi xing the psychological and pedagogical problems of the interviewees and the signifi cance of the professional activity (by I. V. Egorov, D. V. Naumova, T. V. Sklyarova, L. B. Schneider), the expert method (included observation and expert assessments) to determine the manifestation of professional competencies of teachers. Results. The research results helped to fi nd out that under the conditions of online learning, teachers demonstrate commitment to the position of a passive participant/listener, rather than an active co-author of the process. It is shown that adult education (of teachers, in particular) becomes a challenge to the expert community: the established mental patterns, individual and habitual models of obtaining knowledge determine the internal resistance and distrust to digital learning tools. It is revealed that the key shortage of the students is insuffi cient digital communication. Conclusions: to overcome teacher defi ciencies the authors propose the construction of an individual educational route for professional development and the use of gamifi cation techniques in digital learning. Practical signifi cance: the results obtained will allow to adjust the professional development programs that are conducted via the digital platform

Reference: 
  1. Об образовании в Российской Федерации: федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ (последняя редакция). URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 03.09.2023).
  2. Дубовская Е. М. Информационное пространство транзитивного общества // Цифровое общество в культурно-исторической парадигме / под ред. Т. Д. Марцинковской, В. Р. Орестовой, О. В. Гавриченко. М. : МПГУ, 2019. С. 48–53.
  3. Степанов С. Ю., Оржековский П. А., Ушаков Д. В., Рябова И. В., Гаврилова Е. В., Морозова О. А., Соболевская Т. А., Шепелева Е. А., Валуева Е. А., Овсянникова В. В., Мишина И. Б., Титов Н. А., Чернышева Л. А. Цифровизация образования: психологопедагогические и валеологические проблемы. М. : МГПУ, 2021. 192 с.
  4. Шнейдер Л. Б. Педагог: слагаемые авторитета в условиях цифровизации. // Высшее образование сегодня. 2021. № 5. С. 52‒58. https://doi.org/10.25586/RNU.HET.21.05.P.52
  5. Шнейдер Л. Б., Сыманюк В. В. Пользователь в информационной среде: цифровая идентичность сегодня // Психологические исследования. 2017. Т. 10, № 52. С.7. https://doi.org/10.54359/ps.v10i52.392
  6. Масалова Ю. А. Цифровая компетентность преподавателей российских вузов // Университетское управление: практика и анализ. 2021. Т. 25, № 3. С. 33–44. https://doi.org/10.15826/umpa.2021.03.025
  7. Qin L. Country effects on teacher turnover intention: A multilevel, cross-national analysis // Educational Research for Policy and Practice. 2020. Vol. 20, iss. 1. P. 79–105. https://doi.org/10.1007/s10671-020-09269-3 
  8. Пономарева Е. Ю. Психологические аспекты субъект-субъектного педагогического взаимодействия // Проблемы современного педагогического образования. Серия: Педагогика и психология. 2019. Вып. 64, ч. 2. С. 299–301. EDN: DNCDWB
  9. Kettunen A., Lassila E. T., Lutovac S., Uitto M. Becoming a safe adult for pupils: emotions as part of fi rst-year student teachers’ narrative identities told with photographs // European Journal of Teacher Education. 2023. Vol. 46, iss. 2. P. 1‒20. https://doi.org/10.1080/02619768.2023.2211730
  10. Bergmark U., Lundström S., Manderstedt L., Palo A. Why become a teacher? Student teachers’ perceptions of the teaching profession and motives for career choice // European Journal of Teacher Education. 2018. Vol. 41, iss. 3. P. 266–281. https://doi.org/10.1080/0261 9768.2018.1448784
  11. Essa E. K. Strategies for self-regulated learning and associated impact on academic achievement in an EFL context // Journal of Education and Learning Innovation. 2022. Vol. 2, iss. 4. P. 533–540. https://doi.org/10.35877/454RI. eduline1451
  12. Приступа Е. Н. Профессиональные дефициты педагогических работников в сфере воспитательной работы с несовершеннолетними // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Педагогика. 2023. № 1. С. 121‒132. https://doi.org/10.18384/2310-7219-2023-1-121-132
  13. Смирнова С. В., Киселева А. К. Преодоление профессиональных дефицитов педагогов в системе дополнительного профессионального образования // Научное обеспечение системы повышения квалификации кадров. 2017. № 3 (32). С. 29–34. EDN: YMCJKO
  14. Хайруллина Л. Э., Гафаров Ф. М., Мингалиева Л. Э. Анализ профессиональных дефицитов учителей Республики Татарстан // Образование и наука. 2023. Т. 25, № 4. С. 167‒195. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2023-4-167-195
  15. Алтыникова Н. В., Дорофеев А. В., Музаев А. А., Сагитов С. Т. Управление качеством педагогического образования на основе диагностики профессиональных дефицитов учителя: теоретико-методический аспект // Психологическая наука и образование. 2022. Т. 27, № 1. C. 65‒81. https://doi.org/10.17759/pse.2022270106
  16. Новопашина Л. А., Григорьева Е. Г., Кузина Д. В. Форсайт профессиональных затруднений учителей // Образование и наука. 2022. № 24 (6). С. 60–83. https://doi.org/10.17853/1994-5639-2022-6-60-83
  17. Гутник И. Ю. Педагогическая диагностика профессиональных дефицитов учителя в условиях трансформации современного образования // Наука для образования сегодня. 2021. Т. 11, № 4. С. 33‒45. https://doi.org/10.15293/2658-6762.2104.02
  18. Геворкян Е. Н., Иоффе А. Н., Шалашова М. М. Диагностика педагога: от контрольного измерения к определению дефицитов для профессионального роста // Педагогика. 2020. № 1. С. 74–86. EDN: XUSMRK
  19. Волкова Г. Л., Пермякова В. А., Шматко Н. А. Организация цифровой коммуникации между подразделениями, преподавателями и студентами: информационный бюллетень. М. : НИУ ВШЭ, 2021. 36 с. https://doi.org/10.17323/978-5-7598-2595-1
  20. Психопрофилактика и психологическое просвещение в образовательной среде: учебник / ред. Д. В. Наумова. 1-е изд. М. : Юрайт, 2021. 414 с.
  21. Шнейдер Л. Б. От «кликового» к клиповому и чиповому мышлению // Цифровое общество в культурноисторической парадигме / под ред. Т. Д. Марцинковской, В. Р. Орестовой, О. В. Гавриченко. М. : РГГУ, 2019. С. 164–171. EDN: NTNPKA
  22. Глузман Н. А., Горбунова Н. В. Профессионализм педагога: успешность и карьера. Москва : Инфра-М, 2019. 311 с. EDN: ZRGBFF
  23. Лоренц В. В. Проектирование индивидуально-образовательного маршрута как условие подготовки будущего учителя к профессиональной деятельности: дис. … канд. пед. наук. Омск, 2001. 250 с.
  24. Каитов А. П. Мотивационное обеспечение реализации индивидуальной образовательной траектории бакалавров педагогического образования // Общество: социология, психология, педагогика. 2022. № 3. С.118–123. https://doi.org/10.24158/spp.2022.3.18
  25. Щелина Т. Т. Психолого-педагогическое обеспечение воспитания в контексте реализации федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования // Отечественная и зарубежная педагогика. 2019. Т. 2, № 1 (58). С. 15–24. EDN: HODEYM
  26. Александрова Е. А. Научно-методическое сопровождение педагогов // Ярославский педагогический вестник. 2020. № 6 (117). С. 14‒21. https://doi. org/10.20323/181 3-145X-2020-6-117-14-21
Received: 
06.06.2023
Accepted: 
15.09.2023
Published: 
25.12.2023
Short text (in English):
(downloads: 32)