Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Shustova L. Р., Danilov S. V. Trends in gender studies in the fi eld of physical education and sports. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2024, vol. 13, iss. 1, pp. 71-79. DOI: 10.18500/2304-9790-2024-13-1-71-79, EDN: TGQFCH

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 65)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
378.046.4
EDN: 
TGQFCH

Trends in gender studies in the fi eld of physical education and sports

Autors: 
Shustova Lyubov Р., Ulyanovsk State Pedagogical University named after IN Ulyanov
Danilov Sergey V., Ulyanovsk State Pedagogical University named after IN Ulyanov
Abstract: 

The relevance of the research is determined by the necessity to analyze and summarize the results of gender studies devoted to physical education and sports. The objective of the research is to identify the trends in scientifi c studies in the fi eld of physical education and sports using the method of a literature review of papers based on the gender approach. The research hypothesizes that gender studies in the fi eld of physical education and sports are carried out in line with the main trends refl ecting the specifi cs in the development of these areas of scientifi c theory and practice. Methods. The research has been carried out with the help of such methods as theoretical study and analysis of publications in scientifi c journals on the issue of physical education and sports based on the gender approach, synthesis, and methods of logical generalizations. Results. The research has actualized the necessity to analyze scientifi c publications in the fi eld of physical education and sports, based on the gender approach, and the need to initiate the study integrating gender knowledge in the fi elds of pedagogy, physical education and sports. The research has also identifi ed the trends of gender studies in the fi eld of physical education and sports. The most signifi cant among them are the theoretical-methodological and scientifi c-methodological foundations of the gender approach in physical education and sports; gender equality in the fi eld of physical education and sports; sex, age and gender characteristics of the subjects of educational relations; sex and gender diff erences in particular kinds of sports. Conclusions. The listed trends attract attention of researchers to a great extent. At the same time, the direction associated with the study of gender aspects of value-semantic and motivational-volitional qualities of athletes and students requires further intensive scientifi c developments. The study determines gender characteristics of students’ motivation at the departments of physical education and sports as a perspective direction for further theoretical and empirical research.

Reference: 
  1. Рыков С. Л. Гендерные исследования в педагогике // Педагогика. 2001. № 7. С. 17–22.
  2. Штылева Л. В. Гендер и педагогика: проблемы согласования языка // Женщина в российском обществе. 2009. № 4 (53). С. 63–72. EDN: KYBOAZ
  3. Ворожбитова А. Л. Гендер в спортивной деятельности : учебное пособие. М. : Флинта, 2014. 216 с.
  4. Величко А. И., Чернышенко Ю. К., Баландин В. А., Ползикова Е. В., Ефремова В. Е. Элементы полового диморфизма в уровне развития показателей координационных способностей младших школьников 7‒10 лет // Физическая культура, спорт ‒ наука и практика. 2021. № 1. С. 15–20. https://doi. org/10.53742/1999-6799_2021_01_15 
  5. Кочеткова Е. Ф., Опарина О. Н. Особенности и проблемы полового диморфизма в спорте // Современные научные исследования и инновации. 2014. № 7 (39). С. 17–19. EDN: SNLHSH
  6. White R. L., Bennie A., Vasconcellos D., Cinelli R., Hilland T., Owen K. B., Lonsdale C. Self-determination theory in physical education: A systematic review of qualitative studies // Teaching and Teacher Education. 2021. Vol. 99. P. 1–9. https://doi.org/10.1016/j. tate.2020.103247
  7. Manning J. T. Resolving the role of prenatal sex steroi ds in the development of digit ratio // Proceedings of the National Academy of Scienses USA. 2011. Vol. 108, no. 39. P. 16143–16144. https://doi.org/10.1073/ pnas.1113312108
  8. Шустова Л. П. Гендерные исследования в образовании : учебно-методическое пособие. Ульяновск : УИПКПРО. 2011. 156 с. EDN: UDGSMZ
  9. Шустова Л. П., Данилов С. В. Компетентность учителей физической культуры в вопросах гендерного подхода в образовании: возможности развития в системе повышения квалификации // Теория и практика физической культуры. 2020. № 7. С. 32‒41. EDN: XXSJCL
  10. Шустова Л. П., Данилов С. В. Развитие гендерной компетентности инструкторов по физической культуре дошкольных образовательных организаций // Теория и практика физической культуры. 2021. № 2. С. 7–8. EDN: CPTTLN
  11. Airton L., Koecher A. How to hit a moving target: 35 years of gender and sexual diversity in teacher education // Teaching and Teacher Education. 2019. Vol. 80. P. 190–204. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.11.004
  12. Михайлова Е. Ю., Утишева Е. В., Закревская Н. Г., Андросова Г. А. Академическая система физического воспитания и спорта: гендерный аспект // Теория и практика физической культуры. 2021. № 12. С. 87–88. EDN: TCQAPR
  13. Мальцева С. Г., Закревская Н. Г., Ермилова В. В., Путятова Э. Г. Вопросы гендерного равенства на предолимпийских тренировках // Теория и практика физической культуры. 2019. № 6. С. 100. EDN: HXYEQK
  14. Pollock E. R., Myles D. Y., Lubans D. R., Coffey J. E., Hansen V., Morgan Ph. J. Understanding the impact of a teacher education course on attitudes towards gender equity in physical activity and sport: An exploratory mixed methods evaluation // Teaching and Teacher Education. 2021. Vol. 105. Article number 103421. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103421
  15. Абрамченко Д. А., Сазонтов М. Д., Пономарев В. В. Отношение родителей девочек к занятиям футболом в аспекте социологического анализа // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2022. № 6. С. 59–60. EDN: YGKKCZ
  16. Арансон М. В., Озолин Е. С., Тупоногова О. В. Гендерные ограничения в женском боксе // Теория и практика физической культуры. 2021. № 2. С. 84–85. EDN: FEQCZA
  17. Серебрякова И. С., Степанова Д. П., Степанова О. Н. Тренинг женственности как инструмент коррекции имиджа спортсменок, специализирующихся в маскулинных видах спорта (на примере спортивных игр) // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2022. № 8 (210). С. 489–495. https:// doi.org/10.34835/issn.2308-1961.2022.8.p489-495
  18. Тё С. Э., Тё С. Ю., Мухамедьяров Н. Р. Женщина: тяжелоатлетический спорт и её физическая работоспособность // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2023. № 5 (219). С. 406–414. https://doi.org 10.34835/issn.2308-1961.2023.05. p406-414
  19. Мулик А. Б., Постнова М. В., Назаров Н. О., Улесикова И. В., Шатыр Ю. А. Сравнительная характеристика социально-психологического и психофизиологического статуса спортсменов и лиц, не занимающихся спортом // Теория и практика физической культуры. 2019. № 9. С. 41–43. EDN: OETAVF
  20. Блинков С. Н., Левушкин С. П., Косихин В. П. Двигательная подготовленность и физическая работоспособность мальчиков 10 лет, проживающих в Ульяновской области // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2023. № 2 (216). С. 17–21. https://doi.org/10.34835/issn.2308-1961.2023.02.p17-21
  21. Блинков С. Н., Левушкин С. П., Сокунова С. Ф. Изменения показателей двигательной подготовленности и физической работоспособности от начала к концу учебного года девочек 1‒4-х классов, проживающих в Ульяновской области // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2023. № 1 (215). С. 58–64. https://doi.org/10.34835/ issn.2308-1961.2023.01.p58-64
  22. Солопов И. Н. Функциональные особенности пловцов обоих полов 15‒17 лет различных конституционных типов // Физическое воспитание и спортивная тренировка. 2020. № 4 (34). С. 136–146. EDN: OIGHJY
  23. Olson R. E., McKenzie J., Mills K. A., Patulny R., Bellocchi A., Caristo F. Gendered emotion management and teacher outcomes in secondary school teaching: A review // Teaching and Teacher Education. 2019. Vol. 80, iss. 2. P. 128–144. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.01.010
  24. Notshulwana R., Lange N. “I’m me and that is enough”: Reconfi guring the family photo album to explore gender constructions with Foundation Phase preservice teachers // Teaching and Teacher Education. 2019. Vol. 82, iss. 1. P. 106–116. https://doi.org/10.1016/j. tate.2019.03.011
  25. Соболев Д. В., Сысоев А. В., Соболева Т. С. Проблемы женского спорта, связанные с формированием пола // Теория и практика физической культуры. 2019. № 9. С. 99–101. EDN: LMOXVG
  26. Нененко Н. Д., Абрамова О. А., Черницына Н. В., Кучин Р. В. Исследование полозависимых характеристик спортсменок представительниц феминных, маскулинных и нейтральных видов спорта // Научное обозрение. Биологические науки. 2015. № 1. С. 115–116. EDN: RIPIOL 
  27. Зубарева Е. В., Рудаскова Е. С., Адельшина Г. А. Определение маркеров морфологической маскулинизации спортсменок высокой квалификации // Физическое воспитание и спортивная тренировка. 2020. № 4 (34). С. 119–126. EDN: FXMIUJ
  28. Олейник Е. А., Бугаевский К. А. Использование ряда маркеров маскулинизации при исследовании спортсменок юношеского возраста, занимающихся разными видами единоборств // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2021. № 5 (195). С. 292–297. https://doi.org/10.34835/issn.2308-1961.2021.5.p292-297
  29. Ботяев В. Л., Поздышева М. С., Черникова А. А. Сопряженный метод как направление совершенствования координационных способностей у девушекстуденток // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. 2020. Т. 5, № 4. С. 72–77. https://doi.org/10.24411/2500-0365-2020-15410
  30. Доронцев А. В., Морозов Д. Г., Завалишина С. Ю., Юрченко А. Л. Физические возможности юношей, занимающихся в секции дзюдо // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2023. № 4 (218). С. 100–105. https://doi.org/10.34835/issn.2308- 1961.2023.04.p100-105
  31. Чермит К. Д., Шаханова А. В., Тугуз А. Р., Петрова Т. Г., Заболотний А. Г. Возрастные изменения показателей системного кровообращения у лиц мужского пола на отрезке восходящего онтогенеза 11‒19 лет в зависимости от уровня двигательной активности // Физическая культура, спорт ‒ наука и практика. 2022. № 2. С. 76–82. https://doi. org/10.53742/1999-6799/3_2022_64
  32. Чжу Ю. Развитие мотивации и интереса студентов к занятиям по физической культуре средствами спортивных танцев с учетом гендерных различий // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2023. № 4. С. 53. EDN: HLMYUD
  33. Черняев А. А., Иванова Р. В. Подготовка к соревнованиям 18–20-летних бегуний, специализирующихся в марафоне // Ученые записки университета им. П. Ф. Лесгафта. 2023. № 6 (220). С. 456–461. https:// doi.org/10.34835/issn.2308-1961.2023.06.p456-462
  34. Нопин С. В., Корягина Ю. В., Тер-Акопов Г. Н., Абуталимова С. М. Сравнительная характеристика биомеханики тяжелоатлетического толчка у мужчин и женщин // Теория и практика физической культуры. 2021. № 7. С. 10–12. EDN: YLUWYI
  35. Золотарев А. П., Гакаме Р. З., Григорьян М. Р., Ермакова А. М. Особенности применения способа отбора мяча «подкат» у соперника в соревновательной деятельности высококвалифицированных футболистов и футболисток // Физическая культура, спорт ‒ наука и практика. 2022. № 3. С. 34–39. https:// doi.org/10.53742/1999-6799/3_2022_34_39
  36. Захарова Я. Ю., Захаров А. А., Бурнашев А. В., Алексеев В. Н. Особенности специальной физической подготовленности спортсменов, занимающихся мас-рестлингом // Теория и практика физической культуры. 2021. № 9. С. 26–28. EDN: WCCCPJ 
  37. Горячева Н. Л. Определение эффективных средств специальной физической подготовки нижних партнеров женских пар в спортивной акробатике // Физическое воспитание и спортивная тренировка. 2020. № 1 (31). С. 32–38. EDN: PSZNBB
  38. Чесно А. В., Тягачев А. А., Кекова Л. А. Модельные характеристики соревновательной деятельности женщин-спринтеров различной квалификации // Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация. 2020. Т. 5, № 3. С. 95–97. https://doi. org/10.24411/2500-0365-2020-15316
  39. Ростовцева М. Ю. Роль танцевальной подготовки в развитии координации у девочек в спортивной аэробике // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2022. № 5. С. 61. EDN: MRVQLN
Received: 
05.10.2023
Accepted: 
15.12.2023
Published: 
29.03.2024
Short text (in English):
(downloads: 36)