Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Bogovik N. V. The Origin of Multicultural Education in Educational Theory and Practice. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2010, vol. 3, iss. 1, pp. 64-70. DOI: 10.18500/2304-9790-2010-3-1-64-70

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 48)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
371.011.1

The Origin of Multicultural Education in Educational Theory and Practice

Autors: 
Abstract: 

Under current trends of globalization, increasing importance is placed on an active dialogue of cultures, based on consent, mutual interest, understanding and respect, which manifests itself through language, culture, traditions, etc. That said, the dialogue and the integration of cultures can only be successful if the principle of tolerance is followed throughout. An analysis of the essence, content, function and goal of multicultural education confirms that it is a very fitting tool for the creation of a pedagogically favourable mutual enrichment of cultures, owing to which the formation of a rounded and developed personality can take place.

Reference: 

1. 

Оганов, А.А. Теория культуры/А.А. ОгановИ.Г. Хангельдиева. -М.: ФАИР-НРЕСС, 2001. -384 с.  EDN: TCIPWD

2. 

Разумовская, Т. В. Глобальное образование в российской школе/Т.В. Разумовская//Завуч. -1999. -№3. -С. 132-138.

3. 

Матис, В.И. Проблема национальной школы в поликультурном обществе/В.И Матис. -Барнаул: Изд-во БГПУ, 1997. -328 с.; с.100-101.

4. 

Харламов, И.Ф. Педагогика: Учебное пособие -3-е изд., перераб. и доп/И.Ф. Харламов. -М.: Юристъ, 1997. -512 с.

5. 

Бондаревская, Е.В. Воспитание как возрождение человека культуры и нравственности/Е.В. Бондаревская. -Ростов-на-Дону, 1991. -С. 30-32.

6. 

Макаев, В.В. Поликультурное образование -актуальная проблема современной школы/В.В. МакаевЗ.А. МальковаЛ.Л. Супрунова. -М., Педагогика. -1999. -№ 3. -С. 3-10.

7. 

Матис, В.И. Проблема национальной школы в поликультурном обществе/В.И. Матис. -Барнаул: Изд-во БГПУ, 1997. -328 с.; с.105.

8. 

Матис, В.И. Немецкая школа в регионах России. Монография/В.И. МатисТ.Ф. Кряклина. -Барнаул: Изд-во БГПУ, 1999. -215 с.; с. 87.  EDN: RVLEXN

9. 

Дмитриев, Г.Д. Многокультурное образование/Г.Д. Дмитриев. -М.: Народное образование, 1999. -208 с.; с. 34.

10. 

Дмитриев, Г.Д. Многокультурное образование/Г.Д. Дмитриев. -М.: Народное образование, 1999. -208 с.; с. 183.

11. 

Джуринский, А.Н. Поликультурное воспитание: сущность и перспективы развития/А.Н. Джуринский//Педагогика. -2002. -№ 10. -С. 93-96.; с. 96.  EDN: ZPYVDL

12. 

Макаев, В.В. Поликультурное образование -актуальная проблема современной школы/В.В. МакаевЗ.А. МальковаЛ.Л. Супрунова//Педагогика. -1999. -№ 4. -С. 6-9.; с. 6.  EDN: TLTGGD

13. 

Библер, В.С. Культура: Диалог культур (опыт определения)/В.С. Библер//Вопросы философии. -1989. -№6. -C. 40.  EDN: BXVMNC

14. 

Матис, В.И. Педагогика межнационального общения. Учебник для студентов вузов/В.И. Матис. -Барнаул: Изд-во БГПУ, 2000. -510 с.; с.314.

15. 

Философия и будущее цивилизации: Тезисы докладов и выступлений IV Российского философского конгресса (Москва, 24-28 мая 2005 г.): В 5 т. Т.4. -М.: Современные тетради, 2005. -776с.; с. 348.

16. 

Ten Ideas for Observing the international Day for Tolerance//http: www. unesco.orq/dialoque 2001/.

17. 

Джуринский, А.Н. Воспитание в России и за рубежом/А.Н. Джуринский. -М.: Провещение, 2005. -160 с.; с. 71.  EDN: YORQHR

18. 

Le Than Khoi. From Multiculturalism to Interculturalism: The Role of Education//Hitotsubashi journal of social studies. Vol. 27, Special Issue. -Tokyo, 1995. -P. 93 -97.

19. 

Холмогоров, А.И. Единый и многонациональный/А.И. Холмогоров. -Рига: Изд-во ЛИЕСМА, 1970. -170 с.

20. 

Ladmiral, J-R. Interkulturelle Kommunikation. Zur Dynamik mehrsprachiger Gruppen/J-R. Ladmiral, E.M. Lipianky. -Frankfurt/new York, 2000. -235 р.; с. 121.

21. 

Сапрыкина, Г.В. Диалог культур -условие развития иноязычной коммуникативной культуры студентов университета/Г.В. Сапрыкина//Вестник ОГПУ «Гуманитарные науки». -2002. -№ 4 (30) -С. 297-305.; с. 305.

22. 

Рождественский, Ю. В. Введение в общую филологию/Ю.В. Рождественский. -М., 1979. -223 с.

23. 

Этманова, Л.А. Проблемы видов и типов билингвизма в психолингвистике/Л.А. Этманова//Вестник МГЛУ. Выпуск 483. -М., 2004. -С. 30-37.

24. 

Яценко, Н. Е. Толковый словарь обществоведческих терминов/Н. Е. Яценко. -СПб.: Лань, 1999. -524 с.

25. 

Мартине, А. Основы общей лингвистики/А. Мартине//Новое в зарубежной лингвистике. Вып. 3. -М.,1963. -С. 382.

26. 

Аюпова, Л.Л. Вопросы социолингвистики: типы двуязычия в Башкирии/Л.Л. Аюпова. -Свердловск, 1988. -С. 17.

Received: 
07.11.2009
Accepted: 
03.01.2010
Published: 
14.03.2010
Short text (in English):
(downloads: 23)