For citation:
Nikitina N. N. Sociocultural Identity of a Personality: the Essence and Peculiarities of its Development in the Modern Multicultural Reality. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2009, vol. 2, iss. 1, pp. 46-52. DOI: 10.18500/2304-9790-2009-2-1-46-52
Sociocultural Identity of a Personality: the Essence and Peculiarities of its Development in the Modern Multicultural Reality
The article gives an analysis and correlation of such concepts as “identity”, “social identity”, “cultural identity”, “sociocultural identity”. Sociocultural identity is examined in the context of multicultural approach to social upbringing, according to which it means for a person to determine his or her identity to cultures and subcultures of those groups to which he or she belongs. ne of the peculiarities of the development of the identity in the modern conditions is a great number of sociocultural identifications of a person, determined by a variety of his social roles, social groups and subcultures, to which he belongs. Social upbringing is to help a young person to develop a coordinated, positive, sociocultural identity and tolerance to someone else’s cultures with the help of realizing his multiculture and free choice of the dominant identity, which secures his own integrity and uniqueness.
- Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис / Пер. с англ.; общ. ред. и предисловие А.В. Толстых. М., 1996.
- Кон И.С. Идентичность / http://www.krugosvet.ru/articles/119/1011930/1011930a1.htm
- Хабенская Е.О. Этническая идентичность: подходы к проблеме / http://www.viu-online.ru/science/publ/bulleten20/page4.htm
- Ядов В.А. Социальная идентификация в кризисном обществе // Психология личности в трудах отечественных психологов / Сост. и общ. ред. Л.В. Куликова. СПб., 2001. С. 324-335.
- Заковоротная М.В. Идентичность человека. Социально-философские аспекты. Ростов н/Д, 1999.
- Ядов В.А. Указ. соч. С. 325.
- Заковоротная М.В. Указ. соч.
- Гессен С.И. Основы общей педагогики. Введение в прикладную философию. М., 1995. С. 86.
- Крылова Н.Б. Культурология образования. М., 2003. С. 33.
- Дмитриев Г.Д. Многокультурное образование. М., 1999. С. 13-14.
- Грушевицкая Т.Г. Основы межкультурной коммуникации: Учеб. для вузов / Под ред. А.П. Садохина. М., 2003.
- Шакурова М.В. Социально-педагогические условия становления социокультурной идентичности личности. Воронеж, 2006. С. 36-40.
- Шакурова М.В. Указ. соч. С. 41.
- Дмитриев Г.Д. Многокультурное образование. М., 1999. С. 54.
- Хабенская Е.О. Указ. соч.
- Шакурова М.В. Указ. соч. С. 44.
- Schweitzer H. Der Mythos vom interkulturellen Lernen: zur Kritik der sozialwissenschaftlichen Grundlagen interkultureller Erziehung und subkultureller Selbsorganisation ethnischer Minderheiten am Beispiel der USA und der Bundesrepublik Deutschland. Münster; Hamburg, 1994.
- Джуринский А.Н. Воспитание в многонациональной школе: пособие для учителя. М., 2007.
- Цит. по: Запесоцкий А.С. Образование: философия, культурология, политика. М., 2002.
- Шакурова М.В. Указ. соч.
- Запесоцкий А.С. Указ. соч.
- Цит. по: Агеев В.С. Межгрупповое взаимодействие: социально-психологические проблемы. М., 1990.
- Запесоцкий А.С. Указ. соч. С. 215-216.
- Никитина Н.Н. Социально-педагогические основы ценностного самоопределения в ранней юности: Методическое пособие / Никитина Н.Н., Балашова В.Г., Новичкова Н.М. Ульяновск, 2006.