Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Ryaguzova E. V., Chernyaeva T. I. Social space of the war in the psychological focus of the victory. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2025, vol. 14, iss. 3, pp. 239-249. DOI: 10.18500/2304-9790-2025-14-3-239-249, EDN: QCFAGL

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 45)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
316.6:159.9
EDN: 
QCFAGL

Social space of the war in the psychological focus of the victory

Autors: 
Ryaguzova Elena V., Saratov State University
Chernyaeva Tatyana I., Povolzhsky Institute of Management. PA Stolypin RASHiGS
Abstract: 

The relevance of the research is determined by the society’s need to preserve and maintain Russian identity. It is crucial to understand the historical lessons of the war, to build a bridge between the present, the past, and the future, and to consolidate and broadcast the cultural codes of the victory. Purpose: to conduct a comparative analysis of the university student’s social perceptions of the war and victory, and to identify the semantic domains of the war and the victory. Hypothesis: there is a diff erentiation between students’ social ideas about the war and the victory and the introspected ideas of their parents and grandparents about these phenomena, which indicates the multilayer semantic domains of the collective memory. Participants: students (N = 52) of Saratov State University (Saratov); aged from 20 to 22 (M = 21.48; SD = 1.12), 88.5% of them being females. Methods (tools): to collect the data, a survey consisting of socio-demographic and socio-psychological blocks was conducted; the data analysis included content analysis and prototype analysis by P. Verges. Results: the structural components of the perceptions of the war and the victory have been described through retrospective refl ection, and their semantic domains have been identifi ed. Emotional, personal, and value aspects were emphasized, as well as normative practices. The study proves that the expression of the personal aspect in perceptions of the war decreases from grandparents to descendants, while in the perceptions of the victory it increases. Conclusions: the study reveals a high consistency of ideas about the war and the victory from the perspective of three generations: the war is positioned as a catastrophic mode of human existence, while the victory is viewed as a trigger of powerful emotions and hope for the future. The revealed diff erentiation in the introspected ideas about the war and the victory indicates the multilayer semantic domains of the collective memory. Practical significance lies in the potential use of the fi ndings in the development of programs for strengthening the university students’ civic engagement and positive social identities.

Reference: 
  1. Трут В. П. Войны в истории человечества // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 4: История. Регионоведение. Международные отношения. 2021. Т. 26, № 1. С. 10–12. https://doi.org/10.15688/jvolsu4.2021.1.1, EDN: EXWLUV
  2. Zefferman M. R., Mathew S. An evolutionary theory of large-scale human warfare: Group-structured cultural selection // Evolutionary Anthropology. 2015. Vol. 24, iss. 2. P. 50–61. https://doi.org/10.1002/evan.21439, PMID: 25914359
  3. Нора П. Всемирное торжество памяти // Неприкосновенный запас. 2005. № 2–3 (40–41). С. 391–402.
  4. Хальбвакс М. Социальные рамки памяти. М. : Новое издательство, 2007. 348 с.
  5. Assmann J. Communicative and Cultural Memory // Cultural Memory Studies. Cultural Memories: The Geographical Point of View (Knowledge and Space 4) / eds. P. Meusburger, M. Heffernan, E. Wunder. Dordrecht, Berlin, New York : Springer. 2008. Р. 15–27. https://doi.org/10.1007/978-90-481-8945-8_2
  6. Ассман А. Длинная тень прошлого. Мемориальная культура и историческая политика. М. : Новое литературное обозрение, 2014. 323 с.
  7. Емельянова Т. П. Коллективная память о советском прошлом: назад в СССР? // Психологические исследования. 2016. Т. 9, № 47. С. 4. URL: https://psystudy.ru/index.php/num/article/view/465 (дата обращения: 12.03.2025). https://doi.org/10.54359/ps.v9i47.465, EDN:XXYNQP
  8. Емельянова Т. П. Коллективная память о событиях отечественной истории: социально-психологический подход. М. : Институт психологии РАН, 2019. 299 с. EDN: XOSHQR
  9. Баранова В. А., Донцов А. И. Коллективная память о событиях в России ХХ века в современном Российском обществе // Человеческий капитал. 2017. № 11 (107). С. 76–82. EDN: ZUCZTD
  10. Неврюев А. Н., Сариева И. Р. Как узнать, кто и почему (не)одобряет войну? Современные исследования отношения к войне // Современная зарубежная психология. 2022. Т. 11, № 1. С. 80–93. https://doi.org/10.17759/jmfp.2022110108, EDN: CIMCUM
  11. Филиппов В. М., Пузанова Ж. В., Ларина Т. И. Сравнительный анализ представлений о Великой Отечественной войне: межпоколенческий срез (Россия, Украина, Беларусь) // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Политология. 2015. № 4. С. 117–127. EDN: VBXAQD
  12. Рябошлык О. А. Коллективная память о Второй мировой войне в современной России: метод ассоциаций // Гуманитарные науки в XXI веке: научный Интернет-журнал. 2020. № 14. С. 106–119. EDN: GQGPHU
  13. Vergès P. L’Evocation de l’argent: Une méthode pour la définition du noyau central d’une représentation // Bulletin de Psychologie. 1992. T. XLV, № 405. P. 203–209. https://doi.org/10.1590/1413-82712018230403
  14. Ерофеева И. В. Концепт «война» в современном медиатексте: репрезентация традиционных моделей // Ученые записки Забайкальского государственного университета. 2015. № 2 (61). С. 72–82. EDN: TQABZD
  15. Riches B. Measuring Heroism // Encyclopedia of Heroism Studies / eds. S. T. Allison, J. K. Beggan, G. R. Goethals, R. George. Cham : Springer International Publishing, 2024. P. 1307–1310. https://doi.org/10.1007/978-3-031-48129-1_322
  16. Шевченко О. К., Подлесная М. А. Героизм как философское и социологическое понятие в пространственно-временном измерении // Человек. 2024. Т. 35, № 3. С. 44–62. https://doi.org/10.31857/S0236200724030036, EDN: PDLOBG
  17. Горелова Т. А., Хлопонина О. О. Культурный концепт «Герой» как ценностный ракурс эпохи // Знание. Понимание. Умение. 2022. № 3. С. 119–132. http://dx.doi.org/10.17805/zpu.2022.3.10, EDN: DYHAGW
  18. Селезнева М. П. Истинный героизм – духовная составляющая общества // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2019. № 11–2 (38). С. 157–160. https://doi.org/10.24411/2500-1000-2019-11774, EDN: ZKSNPK
  19. Фрейд З. Тотем и табу. Психология первобытной культуры и религии. М. : Эксмо, 2024. 224 с.
  20. Фуко М. О Трансгрессии // Танатография Эроса: Жорж Батай и французская мысль середины ХХ века. СПб. : Мифрил, 1994. С. 116–117.
  21. Батай Ж. Внутренний опыт. СПб. : Аксиома, Мифрил, 1997. 336 с.
  22. Bartholomees J. B. Theory of Victory // The US Army War College Quarterly: Parameters. 2008. Vol. 38, № 2. P. 25–36. https://doi.org/10.55540/0031-1723.2419
  23. Shani M., Kunst J. R., Anjum G., Obaidi M., Leshem O. A., Antonovsky R., van Zalk M., Halperin E. Between victory and peace: Unravelling the paradox of hope in intractable conflicts // British Journal of Social Psychology. 2024. № 63. P. 1357–1384. https://doi.org/10.1111/bjso.12722
  24. Фуко М. Рождение биополитики. Курс лекций, прочитанных в коллеж де Франс в 1978–1979 учебном году / пер. с фр. А. В. Дьякова. СПб. : Наука, 2010. 448 с. EDN: WBSBVV
  25. Рикель А. М., Федорова Н. В., Бовина И. Б. Между горем и гордостью: визуальные методы для исследования межпоколенческих особенностей эмоциональных переживаний и коллективной памяти о войне // Консультативная психология и психотерапия. 2021. Т. 29. № 4. С. 127–143. https://doi.org/10.17759/cpp.2021290408, EDN: CPVZPC
  26. Емельянова Т. П., Мишарина А. В. Ознаменование Победы в Великой Отечественной войне в восприятии различных социальных групп // Знание. Понимание. Умение. 2014. № 4. С. 220–229. EDN: TDUYFD
  27. Джумайло О. А. Герой своего времени, герой вне времени или герой на все времена – qui pro quo? // Новое прошлое. 2019. № 1. С. 192–205. https://doi.org/10.23683/2500-3224-2019-1-192-205, EDN: IBRHFQ
  28. Подлесная М. А., Шевченко О. К., Ильина И. В. Герои и героизм как репрезентации коллективной памяти // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Социология. 2023. Т. 23, № 3. C. 503–524. https://doi.org/10.22363/2313-2272-2023-23-3-503-524, EDN: WXMCXE
  29. Рягузова Е. В. Память Другого или другая память: социально-психологический анализ коммеморативных практик // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2019. Т. 19, вып. 1. С. 61–68. https://doi.org/10.18500/1819-7671-2019-19-1-61-68, EDN: PWIMPM
Received: 
07.04.2025
Accepted: 
17.06.2025
Published: 
30.09.2025
Short text (in English):
(downloads: 30)