For citation:
Ryaguzova E. V., Chernyaeva T. I. Social space of the war in the psychological focus of the victory. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2025, vol. 14, iss. 3, pp. 239-249. DOI: 10.18500/2304-9790-2025-14-3-239-249, EDN: QCFAGL
Social space of the war in the psychological focus of the victory
The relevance of the research is determined by the society’s need to preserve and maintain Russian identity. It is crucial to understand the historical lessons of the war, to build a bridge between the present, the past, and the future, and to consolidate and broadcast the cultural codes of the victory. Purpose: to conduct a comparative analysis of the university student’s social perceptions of the war and victory, and to identify the semantic domains of the war and the victory. Hypothesis: there is a diff erentiation between students’ social ideas about the war and the victory and the introspected ideas of their parents and grandparents about these phenomena, which indicates the multilayer semantic domains of the collective memory. Participants: students (N = 52) of Saratov State University (Saratov); aged from 20 to 22 (M = 21.48; SD = 1.12), 88.5% of them being females. Methods (tools): to collect the data, a survey consisting of socio-demographic and socio-psychological blocks was conducted; the data analysis included content analysis and prototype analysis by P. Verges. Results: the structural components of the perceptions of the war and the victory have been described through retrospective refl ection, and their semantic domains have been identifi ed. Emotional, personal, and value aspects were emphasized, as well as normative practices. The study proves that the expression of the personal aspect in perceptions of the war decreases from grandparents to descendants, while in the perceptions of the victory it increases. Conclusions: the study reveals a high consistency of ideas about the war and the victory from the perspective of three generations: the war is positioned as a catastrophic mode of human existence, while the victory is viewed as a trigger of powerful emotions and hope for the future. The revealed diff erentiation in the introspected ideas about the war and the victory indicates the multilayer semantic domains of the collective memory. Practical significance lies in the potential use of the fi ndings in the development of programs for strengthening the university students’ civic engagement and positive social identities.
- Трут В. П. Войны в истории человечества // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 4: История. Регионоведение. Международные отношения. 2021. Т. 26, № 1. С. 10–12. https://doi.org/10.15688/jvolsu4.2021.1.1, EDN: EXWLUV
- Zefferman M. R., Mathew S. An evolutionary theory of large-scale human warfare: Group-structured cultural selection // Evolutionary Anthropology. 2015. Vol. 24, iss. 2. P. 50–61. https://doi.org/10.1002/evan.21439, PMID: 25914359
- Нора П. Всемирное торжество памяти // Неприкосновенный запас. 2005. № 2–3 (40–41). С. 391–402.
- Хальбвакс М. Социальные рамки памяти. М. : Новое издательство, 2007. 348 с.
- Assmann J. Communicative and Cultural Memory // Cultural Memory Studies. Cultural Memories: The Geographical Point of View (Knowledge and Space 4) / eds. P. Meusburger, M. Heffernan, E. Wunder. Dordrecht, Berlin, New York : Springer. 2008. Р. 15–27. https://doi.org/10.1007/978-90-481-8945-8_2
- Ассман А. Длинная тень прошлого. Мемориальная культура и историческая политика. М. : Новое литературное обозрение, 2014. 323 с.
- Емельянова Т. П. Коллективная память о советском прошлом: назад в СССР? // Психологические исследования. 2016. Т. 9, № 47. С. 4. URL: https://psystudy.ru/index.php/num/article/view/465 (дата обращения: 12.03.2025). https://doi.org/10.54359/ps.v9i47.465, EDN:XXYNQP
- Емельянова Т. П. Коллективная память о событиях отечественной истории: социально-психологический подход. М. : Институт психологии РАН, 2019. 299 с. EDN: XOSHQR
- Баранова В. А., Донцов А. И. Коллективная память о событиях в России ХХ века в современном Российском обществе // Человеческий капитал. 2017. № 11 (107). С. 76–82. EDN: ZUCZTD
- Неврюев А. Н., Сариева И. Р. Как узнать, кто и почему (не)одобряет войну? Современные исследования отношения к войне // Современная зарубежная психология. 2022. Т. 11, № 1. С. 80–93. https://doi.org/10.17759/jmfp.2022110108, EDN: CIMCUM
- Филиппов В. М., Пузанова Ж. В., Ларина Т. И. Сравнительный анализ представлений о Великой Отечественной войне: межпоколенческий срез (Россия, Украина, Беларусь) // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Политология. 2015. № 4. С. 117–127. EDN: VBXAQD
- Рябошлык О. А. Коллективная память о Второй мировой войне в современной России: метод ассоциаций // Гуманитарные науки в XXI веке: научный Интернет-журнал. 2020. № 14. С. 106–119. EDN: GQGPHU
- Vergès P. L’Evocation de l’argent: Une méthode pour la définition du noyau central d’une représentation // Bulletin de Psychologie. 1992. T. XLV, № 405. P. 203–209. https://doi.org/10.1590/1413-82712018230403
- Ерофеева И. В. Концепт «война» в современном медиатексте: репрезентация традиционных моделей // Ученые записки Забайкальского государственного университета. 2015. № 2 (61). С. 72–82. EDN: TQABZD
- Riches B. Measuring Heroism // Encyclopedia of Heroism Studies / eds. S. T. Allison, J. K. Beggan, G. R. Goethals, R. George. Cham : Springer International Publishing, 2024. P. 1307–1310. https://doi.org/10.1007/978-3-031-48129-1_322
- Шевченко О. К., Подлесная М. А. Героизм как философское и социологическое понятие в пространственно-временном измерении // Человек. 2024. Т. 35, № 3. С. 44–62. https://doi.org/10.31857/S0236200724030036, EDN: PDLOBG
- Горелова Т. А., Хлопонина О. О. Культурный концепт «Герой» как ценностный ракурс эпохи // Знание. Понимание. Умение. 2022. № 3. С. 119–132. http://dx.doi.org/10.17805/zpu.2022.3.10, EDN: DYHAGW
- Селезнева М. П. Истинный героизм – духовная составляющая общества // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. 2019. № 11–2 (38). С. 157–160. https://doi.org/10.24411/2500-1000-2019-11774, EDN: ZKSNPK
- Фрейд З. Тотем и табу. Психология первобытной культуры и религии. М. : Эксмо, 2024. 224 с.
- Фуко М. О Трансгрессии // Танатография Эроса: Жорж Батай и французская мысль середины ХХ века. СПб. : Мифрил, 1994. С. 116–117.
- Батай Ж. Внутренний опыт. СПб. : Аксиома, Мифрил, 1997. 336 с.
- Bartholomees J. B. Theory of Victory // The US Army War College Quarterly: Parameters. 2008. Vol. 38, № 2. P. 25–36. https://doi.org/10.55540/0031-1723.2419
- Shani M., Kunst J. R., Anjum G., Obaidi M., Leshem O. A., Antonovsky R., van Zalk M., Halperin E. Between victory and peace: Unravelling the paradox of hope in intractable conflicts // British Journal of Social Psychology. 2024. № 63. P. 1357–1384. https://doi.org/10.1111/bjso.12722
- Фуко М. Рождение биополитики. Курс лекций, прочитанных в коллеж де Франс в 1978–1979 учебном году / пер. с фр. А. В. Дьякова. СПб. : Наука, 2010. 448 с. EDN: WBSBVV
- Рикель А. М., Федорова Н. В., Бовина И. Б. Между горем и гордостью: визуальные методы для исследования межпоколенческих особенностей эмоциональных переживаний и коллективной памяти о войне // Консультативная психология и психотерапия. 2021. Т. 29. № 4. С. 127–143. https://doi.org/10.17759/cpp.2021290408, EDN: CPVZPC
- Емельянова Т. П., Мишарина А. В. Ознаменование Победы в Великой Отечественной войне в восприятии различных социальных групп // Знание. Понимание. Умение. 2014. № 4. С. 220–229. EDN: TDUYFD
- Джумайло О. А. Герой своего времени, герой вне времени или герой на все времена – qui pro quo? // Новое прошлое. 2019. № 1. С. 192–205. https://doi.org/10.23683/2500-3224-2019-1-192-205, EDN: IBRHFQ
- Подлесная М. А., Шевченко О. К., Ильина И. В. Герои и героизм как репрезентации коллективной памяти // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Социология. 2023. Т. 23, № 3. C. 503–524. https://doi.org/10.22363/2313-2272-2023-23-3-503-524, EDN: WXMCXE
- Рягузова Е. В. Память Другого или другая память: социально-психологический анализ коммеморативных практик // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2019. Т. 19, вып. 1. С. 61–68. https://doi.org/10.18500/1819-7671-2019-19-1-61-68, EDN: PWIMPM