Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Malyshev I. V. Principles of Construction of the Correctional Program Directed on Preventive Maintenance and Overcoming of Syndrome of Emotional Burnout at Representatives of the Extremal Professions. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2009, vol. 2, iss. 2, pp. 39-44. DOI: 10.18500/2304-9790-2009-2-2-39-44

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 109)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.994.4:331

Principles of Construction of the Correctional Program Directed on Preventive Maintenance and Overcoming of Syndrome of Emotional Burnout at Representatives of the Extremal Professions

Autors: 
Malyshev Ivan V., Saratov State University
Abstract: 

In the present article the leading principles and the tasks lying in the ground of the model of a correctional program «antiburnout», the peculiarities of its practice for the specialists whose activity is related to extremal conditions are considered. A short review of the problem and the analysis of the most known prophylactic methods of the burnout syndrome is given. An oriented correctional work whose ground is the result of the previous investigations of the burnout among the policemen of the non-departmental security and firemen is described. The most acceptable theses of the existing correctional models are discussed.

Reference: 
  1. Ронгинская Т.И. Синдром выгорания в социальных профессиях // Психол. журн. 2002. Т. 23, № 3. С. 85-95.  
  2. Водопьянова Н.Е., Старченкова Е.С. Синдром выгорания: диагностика и профилактика. 2-е изд. СПб., 2008.  
  3. Орел В.Е. Синдром психического выгорания личности. М., 2005.  
  4. Бойко В.В. Энергия эмоций. СПб., 2004.  
  5. МакМаллин Р. Практикум по когнитивной терапии / Пер. с англ. СПб., 2001. С. 319-324.  
  6. Maslach C. Burnout: A multidimensional perspective // Professional burnout: Recent developments in the theory and research / Ed. W.B. Schaufeli, Cr. Maslach, T. Marek. Washington DC, 1993. P. 19-32.  
  7. Малышев И.В. Профилактика психического здоровья и дезадаптационных проявлений личности на ранних этапах эмоционального выгорания // Ученые зап. Педагогического института Саратовского университета им. Н.Г. Чернышевского. Сер. Психология. Педагогика. 2008. Т. 1, № 3-4. С. 33-41.  
  8. Водопьянова Н.Е., Старченкова Е.С. Указ. соч.  
  9. Морли Ст., Шефферд Дж., Спенс С. Методы когнитивной психотерапии в тренинге социальных навыков // Методические материалы для специалистов в области тренинга и психотерапии. СПб., 1996.  
  10. Kushnir T., Milbauer V. Managing stress and burnout at work: a cognitive group intervention program for directors of day-care centers // Pediatrics. 1990. V. 94. Issue 6.  
  11. МакМаллин Р. Указ. соч.  
  12. Ramsey R.D. How to stay fresh on the job // Supervision. 1999. V. 60. Issue 5.  
  13. Старченкова Е.С. Психологические факторы профессионального «выгорания»: Автореф. дис. ... канд. психол. наук. СПб., 2002.  
  14. Никорчук Н.В. Профилактика синдрома эмоционального выгорания в профессиональной деятельности // http://festival.1september.ru/articles/410399/
Published: 
10.04.2009
Short text (in English):
(downloads: 90)