Educational Acmeology. Developmental Psychology

Izvestiya of Saratov University.

ISSN 2304-9790 (Print)
ISSN 2541-9013 (Online)


For citation:

Verzhybok H. V. Gender Distinctions of Activity and Leadership. Izvestiya of Saratov University. Educational Acmeology. Developmental Psychology, 2009, vol. 2, iss. 1, pp. 20-27. DOI: 10.18500/2304-9790-2009-2-1-20-27

This is an open access article distributed under the terms of Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC-BY 4.0).
Full text:
(downloads: 114)
Language: 
Russian
Article type: 
Article
UDC: 
159.9

Gender Distinctions of Activity and Leadership

Autors: 
Verzhybok Halina V., Minsk State Linguistic University
Abstract: 

Reorganization of all attitude system (social, economic, political, family and so on) creates new opportunities for development of a man, who is growing up, and actualizes personal activity problem. esearch results of main determinants and activity variants with gender distinction singling out are presented here. Because of the distinctive process of traditional notions about men and women social roles for modern society we can realize individualization in education, stimulate activity in full power, promote reserve opportunities opening of a personality.

Reference: 
  1. Маслоу А. Психология бытия. М., 1997.  
  2. Алексеева Л.Ф. Проблема активности личности в психологии: автореф. дис. … д-ра психол. наук. Новосибирск, 1997.  
  3. Крупнов А.И. Психологические проблемы исследования активности человека // Вопр. психол. 1984. № 1. С. 25–32.  
  4. Андреева Г.М. Психология социального познания. М., 2005.  
  5. Семенюк Л.М. Психология гражданской активности: особенности, условия развития. М., 2006.  
  6. Большунова Н.Я. Субъектность как социокультурное явление: автореф. дис. … д-ра психол. наук. Новосибирск, 2005.  
  7. Грошев И.В. Психофизиологические различия мужчин и женщин. М., 2005.  
  8. Вержибок Г.В. Концептуальные основы гендерной психологии // Вестн. Волгоград. гос. ун-та. Сер. Пед. науки. 2005. С. 52–56.  
  9. Грошев И.В. Психофизиологические различия мужчин и женщин. М., 2005. С. 398.  
  10. Цит. по: Грошев И.В. Указ. соч. С. 331.  
  11. Бендас Т.В. Гендерная психология. СПб., 2005. С. 245.  
  12. Алифанов С.А. Основные направления анализа лидерства // Вопр. психол. 1991. № 3. С. 90–98.  
  13. Бендас Т.В. Гендерные исследования лидерства // Вопр. психол. 2000. № 1. С. 87–95.  
  14. Бендас Т.В. Гендерная психология...  
  15. Ильин Е.П. Дифференциальная психофизиология мужчины и женщины. СПб., 2002.  
  16. Бендас Т.В. Гендерная психология...  
  17. Ильин Е.П. Указ. соч.  
  18. Алифанов С.А. Указ. соч.  
  19. Бендас Т.В. Гендерные исследования...  
  20. Цит. по: Алифанов С.А. Основные направления анализа...  
  21. Ильин Е.П. Указ. соч.  
  22. Бендас Т.В. Гендерные исследования...
Published: 
10.02.2009
Short text (in English):
(downloads: 49)